Mohl byste představit svou firmu?
Společnost Chytrá pošta s.r.o. poskytuje komplexní řešení pro odesílání papírové pošty. V praxi to znamená, že pokud potřebujete odeslat dopis, stačí nám elektronicky dodat data a my se postaráme o vše ostatní — od tisku přes podání na poštu až například po vyhodnocování důvodů vrácených zásilek.
Mezi naše zákazníky patří široké spektrum trhu. Používají nás realitní kanceláře, nadace, marketingová oddělení středních i velkých společností nebo dokonce i veřejné instituce (VŠ, města,…).
Jak jste se k oboru dostal?
Posílání dopisů není zrovna činnost, o které by v dětství člověk snil. Stejně to bylo i u mě. Před pár lety jsem často chodil na poštu posílat nějaké dokumenty a logicky hledal způsob, jak se tomu vyhnout. Až se z toho vyhýbání stalo podnikání.

Má váš obor nějaká specifika?
Specifik je hned několik. Globálně klesající objemy, závislost na „poštovních poskytovatelích“ a komoditní pojetí služby samotné ze strany zákazníků. Na první pohled to jsou negativní aspekty, ale postupem času si najdete způsob, jak s nimi pracovat ve svůj prospěch.
„Neprodáváme poštovné, ale znalosti a zkušenosti.“
Setkal jste se v začátcích s překážkami?
Ty jsou vždy. Naivita, špatné cílení, dostupný cash vs. ubíhající čas. Z počátku bylo podnikání navíc extrémně náchylné na neuhrazené pohledávky. Až 90 % ceny služby tvoří poštovné, které musíte „poště“ zaplatit vždy a včas a pokud nemáte z počátku kapitál, musíte si ho půjčit.
Jak se vaše podnikání od začátku proměnilo?
Z původního cílení na celý trh a co nejlevnější službu vykrystalizovalo několik odvětví, kde vím, že jsme silní a na ta se zaměřujeme.
Je něco, co vás odlišuje od konkurence?
Poštovné i dopisní papír jsou z pohledu obchodu komoditou. A pokud prodáváte komoditu, loajalita se buduje těžce. Odlišuje nás rozsah a kvalita, ve které služby poskytujeme. Našemu zákazníkovi stačí jen nápad. Umíme navrhnout koncept, zajistit data a vše zrealizovat. Neprodáváme poštovné, ale znalosti a zkušenosti.
Co je vaším pracovním cílem?
Dělat to dobře.

Co vám jako začínajícímu podnikateli pomohlo, odkud jste získával rady do začátku?
Pokus, omyl a pár knížek. Nejvíc mi zůstaly v hlavě dvě, které mě držely v realitě. Od nuly k jedničce od Peter Thiel a Restart: Průvodce podnikatelským minimalismem.
Jak proběhla vaše spolupráce s Ofigo?
Ideální dodavatel je ten, o kterém ani nevím, že ho mám. U Ofigo mi vždy stačí říct, co potřebuji a ono se to prostě stane.
Komentáře