Mohl byste představit vaši firmu a říct, jak jste se k vašemu oboru dostal?
Fotbaluj s.r.o. je společnost, která se zabývá prodejem fotbalového vybavení přes internet. Snažím se, aby firma stavěla na odbornosti a kvalitním přístupu k zákazníkům, protože já sám už roky aktivně hraji fotbal a věnuji se i trénování mládeže. Snažím se tedy svoje zkušenosti a odbornost přesunout do firmy a do obchodu.
Má váš obor nějaká specifika?
Vzhledem k tomu, že fotbal je jedním z nejhranějších sportů v České republice a co se týče kolektivních sportů, je pravděpodobně úplně nejhranějším, je v tomto oboru velká příležitost spolupracovat s fotbalovými kluby, kterých je u nás opravdu hodně. Myslím si, že jen v Praze je fotbalových klubů víc, než je po celé republice např. klubů ragbyových. V podstatě v každé české vesnici je fotbalové hřiště a velké množství obcí má fotbalový klub. Možnost navazování spoluprací s fotbalovými týmy je podle mého jedním z největších specifik tohoto oboru.
Jak vypadá taková spolupráce s fotbalovým týmem?
Dělám to tak, že si vyhledám klub, který mi dává smysl (v současné fázi nemůžu oslovovat kluby, jakými jsou např. Sparta Praha, nebo Slavia Praha). Spolupráce musí být výhodná jak pro mě, tak pro oslovený klub. Do klubu zavolám a domlouváme specifika spolupráce. Spolupráce může probíhat třeba tím, že výměnou za reklamu a zvýšení povědomí mezi hráči nabídnu klubu slevy, nebo fotbalové vybavení.
Setkal jste se v začátcích s překážkami?
Já se na začátek podnikání hodně připravoval, byl jsem celkem dobře informovaný a připravil jsem si podnikatelský plán. Nikdy dřív jsem nepodnikal, takže překážek jsem po cestě potkal hodně – některé jsem čekal víc, některé míň. Co mě ale překvapilo bylo to, jak složité je najít kvalitního a důvěryhodného dodavatele. Než jsem firmu založil, čekal jsem, že to nebude problém. Myslel jsem, že dodavatelé budou rádi, že firmy chtějí přeprodávat jejich zboží, ale ono to tak není. Podobně zaměřených obchodů je opravdu hodně a dodavatelé mají přísné podmínky, které musíte splnit, abyste mohli jejich zboží odebírat.
Jak se vaše podnikání od začátku proměnilo?
Já si myslím, že jsem se zas tak moc dopředu neposunul, spíš jsem zůstal stát na místě. Když do situace započítám vládní opatření a koronavirovou situaci, které start mého podnikání hodně ovlivnily, musím říct, že ve výsledku současnou situaci vnímám velmi pozitivně. Bylo období, kdy jsem přemýšlel, že toho nechám, protože fotbal se hrát nesměl a lidé neměli důvod kupovat míče a kopačky.
Věřím tomu, že iniciativa hodnocení by neměla přicházet pouze od zákazníka, ale i od toho obchodníka, který je zodpovědný za kvalitu zboží.
Je něco, co vás odlišuje od konkurence?
Konkurence v oboru je obrovská, vzhledem k tomu, že fotbal je všude. Mezi moji konkurenci patří velké obchody se sportovním vybavením i obchody, které jsou podobně velké jako ten můj, soustředí se na odbornost a ve kterém odborník poradí, když je třeba. Snažím se využít toho, že mám menší e-shop a nemám tolik objednávek, takže se k lidem snažím přistupovat individuálně. Je jasné, že v určité fázi to bude neudržitelné, ale aktuálně mám prostor volat zákazníkům a ptát se jich, jestli vše dorazilo v pořádku a jestli jsou spokojení. Věřím tomu, že iniciativa hodnocení by neměla přicházet pouze od zákazníka, ale i od toho obchodníka, který je zodpovědný za kvalitu zboží.
Co je vaším pracovním cílem?
Ještě před rokem a půl jsem měl poměrně ambiciózní cíle, které do dnešního dne trochu opadly, ale stále mám cíl, kterého se držím. Do 5 let bych chtěl dosáhnout toho, že nebudu mít pouze e-shop, ale i nějaké komunitní místo, ve kterém budou mít zákazníci možnost se poradit se mnou i s ostatními fotbalisty. Chtěl bych se věnovat hlavně mládeži, jako to dělám ve svém volném čase, kdy mládež trénuji. Tím myslím třeba organizaci fotbalových turnajů a soustředění. Kamennou prodejnu jsem už zvažoval, ale nakonec jsem se rozhodl, že počkám až se doba trochu uklidní. Spíš než dál investovat se snažím udržet výdaje na uzdě.
Koronavirová krize ovlivnila životy nás všech. Jakým způsobem se dotkla konkrétně vašeho byznysu?
E-shop jsem spustil na začátku března 2020 a pár týdnů na to přišla první vládní opatření a uzavírání všeho, co šlo. Neznám ani dobu před covidem, nemůžu tedy situaci posoudit optikou toho, co bylo před a jak se situace změnila po nástupu koronaviru. Samozřejmě přicházela různá období, kdy opatření mírně opadly, ale pak se zase vrátily, takže celá situace je už několik měsíců jak na houpačce. Sám jsem překvapený, jak se poptávka po fotbalovém vybavení mění. Když dojde k uvolnění opatření, poptávka významně naroste a s nástupem opatření zase zájem prudce klesá.
Myslíte, že byste bez covidu měl rychlejší začátek podnikání?
Nechci se na covid vymlouvat, ale myslím si, že za normální situace by byl začátek příjemnější a klidnější. Je to dané i tím, že když tahle krize začala, musel jsem se začít věnovat naplno něčemu jinému, co by mě uživilo. Fotbaluj je tak v tuto chvíli stále jen mým koníčkem, kterému nemůžu věnovat tolik času, kolik bych chtěl.
Jak proběhla vaše spolupráce s Ofigem?
Jak jsem říkal, tak na založení firmy jsem se hodně připravoval. Našel jsem několik firem, které pomáhají lidem se zakládáním jejich společností. Bál jsem se firmu zakládat sám, abych někde neudělal nějakou chybu. Na Ofigo jsem narazil na Googlu a využil jsem i možnosti virtuálního sídla. Spolupráce byla rychlá a proběhla naprosto hladce. Ofigo se mnou komunikovalo, takže jsem přesně věděl, v jaké fázi založení mojí firmy je. Potěšilo mě, že s finálními dokumenty dorazil i dárek k oslavě, který jsem použil, když jsem s firmou dosáhl určitého milníku.
Na nabídku e-shopu se můžete podívat zde: www.fotbaluj.cz.
Komentáře