Mohli byste představit vaši firmu a říct, jak jste se k vašemu oboru dostali?
D: BarterMe je platforma, která spojuje firmy a influencery (tvůrce na sociálních sítích). Myšlenka na BarterMe se zrodila už někdy v roce 2019, kdy jsem sám jako influencer vyzkoušel několik spoluprací se značkami. Krátce na to jsem začal pracovat v marketingu a sales v jiném startupu a dostal tak možnost nahlédnout na influencer marketing ze strany zadavatele. Chtěli jsme vyzkoušet některé z tuzemských platforem, ale neviděli jsme v nich přidanou hodnotu. Tehdy jsem si řekl, že to jde udělat výrazně lépe. Spojili jsme se s Marcelem a rozhodli se vytvořit influencer platformu, která bude lepší než všechny, které byly v tu dobu na českém trhu.
M: Za BarterMe je více jak rok dřiny s vymýšlením produktu, rozhovory s budoucími zákazníky a pak samozřejmě i perfektní práce našich vývojářů a designerů. Když jsme na začátku letošního roku BarterMe spustili, byl to opravdu skvělý pocit a velké zadostiučinění. Aktuálně máme plně fungující webovou aplikaci s desítkami registrovaných firem a stovkami influencerů a jejich počty neustále rostou
Co vám chybělo v platformách, které jste předtím zkoušeli?
D: Platformy fungovaly na bázi inzerátů, kdy firmy nabízí produkty a shánějí influencery a platforma si pak z odměny pro influencery strhávala provizi za zprostředkování. U nás je proces jiný – my s firmou spolupracujeme v celém průběhu kampaně, od zadání kampaně, přes komunikaci s influencery až po vyhodnocení výsledků kampaně. Vše se dá jednoduše a efektivně vyřešit na naší platformě.
Jak to u vás v aplikaci vlastně funguje? Oslovují influenceři firmy, nebo firmy influencery?
M: Proces je takový, že firma vytvoří zadání kampaně a zobrazí ho celé databázi influencerů. Influenceři vidí, co je to za kampaň a jestli se na ni hodí. Pokud ano, influenceři se mohou do kampaně přihlásit a propojí se tak s zadavatelem kampaně. Dále je to už na firmě, jestli spolupráci potvrdí, nebo ne. Veškerá komunikace probíhá na naší platformě, kde zadavatel může průběh kampaně komentovat a případně upravovat. Na konci kampaně automaticky načteme statistiky a vyhodnotíme její výsledky, aby firma měla přehled, jak byla kampaň úspěšná.
Má váš obor nějaká specifika? Vnímáte, že by se obor v poslední době měnil?
D: Influencer marketing je aktuálně obrovský trend a v CEE regionu v něm teprve doháníme rozmach, který měl v USA a západní Evropě. Naše platforma pak řeší hlavní problémy firem s influencer marketingem: najdeme kvalitní a prověřené influencery a provedeme je celým procesem od zadání kampaně až po analýzu výsledků, které spolupráce s influencery firmě přinesla.
M: Obecně je trh influencer marketingu u nás ve vleku západu. Je ale pravda, že už i u nás se jak influenceři, tak firmy profesionalizují. Tím se vytváří příležitost pro platformy, jako je ta naše.
D: V zahraničí je influencer marketing profesionálnější a lidé chodí za influencery pro rady a recenze komplexních produktů jako elektronika, fotografie atd. Např. profesionální fotograf promuje fotoaparát, který sám používá. Reklama je tím více autentická. Zároveň i zadavatelé kampaní jsou sofistikovanější například v analýze publika, tím lépe určí jestli se publikum influencera shoduje s jejich cílovou skupinou. Předpokládáme, že stejně jako v zahraničí, budou české firmy postupně požadovat lepší analytiku, profesionálnější influencery a lepší platformy na jejich management.
Setkali jste se v začátcích s překážkami?
M: Podobně jako u jiných technologických startupů byly na začátku největší překážkou finance, neboť vývoj robustního software, který tvoří naši platformu spolkl nemalé peníze a samozřejmě nás stál také spoustu sil. Pomohlo nám, že jsme měli nějaké vlastní zdroje k profinancování začátků a také, že jsme byli úspěšní v čerpání dotace pro perspektivní technologické projekty.
D: V Česku je oproti zahraničí mnohem složitější získat kapitál do začátku, protože trh pro začínající společnosti v nápadové fázi, které hledají finance, je velmi malý. Oproti USA máme u nás k dispozici opravdu malé zdroje. V USA jsou schopni vám dát velké peníze, pokud máte opravdu dobrý nápad.
Měli jste problém s oslovováním, ať už zadavatelů nebo influencerů?
D: Na začátku jsme měli trochu jinou představu o koncovém zákazníkovi, když jsme v první fázi cílili hlavně na PR/marketingové agentury, které mají větší objem práce s influencery. Záhy jsme zjistili, že daleko větší poptávka je od e-commerce subjektů, které mají vlastní brandovaný produkt, který chtějí rozšířit mezi lidi. U takových subjektů je super, že se s nimi dá poměrně snadno zkontaktovat. Zrovna oslovování firem není takový problém, jak by se mohlo zdát.
Je něco, co vás odlišuje od konkurence? Jak velkou konkurenci v Česku máte?
D: Na rozdíl od konkurence jdeme cestou automatizace influencer marketingu. Naším cílem je postupně odbourávat manuální práci firem s vyhledáváním, komunikací a správou influencerů. Tak šetříme firmám čas a děláme influencer marketing přístupný i firmám, které nemají dedikovaného markeťáka na sociální sítě.
M: Nejdéle fungující platforma u nás existuje nějakých 4-5 let a dlouho byla jediná na trhu. Nicméně jejich produkt je postaven na bázi inzerátů, což je na západě už překonaný přístup. Úspěšné platformy ve světě jsou robustní SaaS (software-as-a-service) platformy, což je i naše cesta. Kromě toho máme v rukávu i několik neotřelých nápadů, ale ty si zatím necháme pro sebe.
Co je vaším pracovním cílem?
M: Aktuálně přecházíme z dosavadního pilotního režimu na ostrý provoz, vylepšujeme produkt na základě zpětné vazby od našich zákazníků a na léto připravujeme vydání mobilních aplikací, které přinesou lepší uživatelský zážitek a nové funkce pro influencery. Také jsme nedávno přibrali do týmo CTO, který nám pomůže řídit technologický vývoj BarterMe. Naším dlouhodobým cílem je vytvořit plně automatizovanou platformu pro influencer marketing.
V Česku je oproti zahraničí mnohem složitější získat kapitál do začátku, protože trh pro začínající společnosti v nápadové fázi, které hledají finance, je velmi malý.
Koronavirová krize ovlivnila životy nás všech. Jakým způsobem se dotkla konkrétně vašeho byznysu?
M: Můžeme říct, že koronavirus nás nijak negativně nezasáhl, spíše právě naopak, neboť obecně nasměroval firmy do onlinu a posílil trh online marketingu.
Myslíte si, že kdyby nepřišla pandemie, tak by se influencer marketing vyvíjel jinak?
D: Influencer marketing ročně roste o více než 20 % i bez ohledu na covid. Do roku 2026 má trh influencer marketingu dosáhnout 25 miliard dolarů. Oproti současnému stavu tak dojde k obrovskému znásobení. Jaký měl na tento trend vliv covid se teprve ukáže, ale dá se očekávat, že přispěje ještě k výraznějšímu růstu influencer marketingu.
Jak proběhla vaše spolupráce s Ofigem?
M: Ofigo nám pomohlo hlavně ušetřit čas se založením firmy, který jsme mohli věnovat řešení našeho byznysu. Vše proběhlo na jedničku a k naší plné spokojenosti. Bylo to pro nás efektivní využití peněz, protože jsme nemuseli trávit čas obíháním úřadů a mohli jsme se věnovat jen našemu byznysu.
Na platformu BarterMe se můžete podívat zde: barterme.cz.
Komentáře