Mohl byste představit našim čtenářům, jaké poskytujete služby nebo produkty?
Naše společnost se zabývá importem a prodejem nápojů a vín ze Španělska a Itálie. Hlavními značkami jsou Fogoso – koktejly s lávovým efektem a Blonde – sekt s šupinkami zlata. Fogoso nás zaujalo na první pohled a postupně jsme tuto značku začali zastupovat a distribuovat, a to jak maloobchodně, tak velkoobchodně.
Co vás k podnikání v tomto oboru přivedlo?
Fogoso mi ukázal kamarád a nás zkrátka ty produkty nadchly, hned když jsme je poprvé viděli. Začali jsme společně s ním a dalším kolegou, ti se však poté pustili do jiných projektů a nyní tak fungujeme jako rodinná firma. Naše původní profese s nápoji vůbec nesouvisí, já jsem právník a žena pedagožka, podnikání se ale věnujeme delší dobu. U první dodávky jsme si vůbec nebyli jistí, zda bude o produkty zájem a říkali jsme si, že když se to nebude prodávat, tak to vypijeme sami. Pak se ale začalo dařit a distribuce začala stabilně růst.
Jaká jsou specifika vašeho oboru?
Já bych řekl, že nákupy této kategorie produktů jsou z velké části o emocích a nadšení. V oblasti e-commerce mají nápoje řadu výhod, proti elektronice nebo oblečení máme minimum reklamací a vrácení zboží. Je to hodně o tom, že zákazník chce sobě, nebo někomu udělat radost. Výhoda tedy je, že máme velké procento spokojených zákazníků a reference jsou super. Složitější je logistika, jelikož lahve jsou velmi špatně přepravitelné. Hodně času jsme strávili vymýšlením způsobu jak láhve balit a přepravovat a stále se snažíme tuto oblast zdokonalovat.
Je něco, co vás odlišuje od konkurence?
Od přímé konkurence se odlišujeme zavedenou značkou, samozřejmě chutí a věřím, že i úsilím o špičkový prozákaznický přístup. Fogoso má náskok v tom, že tu bylo jako první a patří i kvalitou ke špičce. Ale kdybychom se bavili obecně o konkurenci v nějakém širším spektru, například segment alkoholických nápojů, tak je to určitě poměrně unikátní vzhled a chuť. Ten budí zvědavost a řekl bych, že díky tomu slušně funguje marketing například na sociálních sítích. Cílíme na mladší generace a Fogoso je umí zaujmout, ať už na samotné pití, nebo třeba k přípravě různých zajímavých drinků.
Setkali jste se v začátcích s překážkami?
Určitě se hodí mít určitý přehled o zákonných aspektech souvisejících s podnikáním, protože právní a administrativní agenda je u e-shopu poměrně široká. Odhaduji, že e-shopy a malé a střední společnosti obecně čelí podobným překážkám, ať už jde o jednání s úřady, určité nekalé jednání konkurence a spolehlivost obchodních partnerů. Prozatím největší výzvou je jistě současná krize, která fatálně postihuje řadu našich odběratelů ze segmentu HORECA (HOtely, REstaurace, CAtering). Máme trochu výhodu, že nám to částečně vyrovnávají on-line prodeje.
Už jste nakousl téma koronavirové krize. Jakým způsobem se vás dotkla?
Online prodeje se drží a dokonce mírně rostou, horší je to samozřejmě u restaurací a všech podniků, kterých se přímo týkají konkrétní omezení. Jako všechny společnosti nyní klademe velký důraz na precizní hygienu a ochranu zboží, ale struktuálně se prozatím nic nemění.
Co je vaší pracovní metou?
Cítíme velkou poptávku, aby se Fogoso rozšířilo v offline prostředí a zákazníci si ho mohli prohlédnout a vyzkoušet. Chceme proto rozjet spolupráci s příjemnými podniky, jako jsou různé kavárny, bary a cukrárny. Dále chceme tvořit zajímavý obsah, například rozšíření webu o unikátní recepty na míchané drinky nebo i možnosti domácích výrobků z lahví, korkových zátek a obalových materiálů, aby se dala každá část kreativně využít a minimalizovat zbytečný odpad. Současným velkým úkolem je probíhající expanze a zaštítění distribuce značky Fogoso v dalších zemích.
Jak proběhla vaše spolupráce s Ofigem?
Virtuální sídlo na reprezentativní pražské adrese nám v začátcích velmi pomohlo a Ofigo nám usnadnilo start podnikání. Spolupráce byla perfektní. Nyní už máme možnost sídla na samostatné adrese, Ofigo ale v každém případě doporučujeme.
Pokud vás náš rozhovor zaujal, více o Stanislavově firmě a značce Fogoso najdete na www.fogoso.cz.
Komentáře