Mohla byste představit svou firmu?
Divoké vlasy jsou projektem, který spojuje sílu přírody, sebepéče a vzdělávání, aby pomohl lidem odhalit skutečný potenciál jejich vlasů. Věřím totiž, že zdravější = krásnější vlasy. A vlasy samozřejmě vyrůstají z vlasové pokožky, která si zasluhuje sama o sobě speciální péči, aby mohla podporovat zdraví a krásu našich vlasů.
Baví mě sdílet své znalosti o holistické péči o naše tělo a umožnit lidem, aby vzali vzhled a zdraví svých vlasů do svých rukou. Věřím, že každý si zaslouží cítit se sebevědomě a krásně ve své vlastní kůži a zároveň mám osobní zkušenost, že zorientovat se v kvantech nekvalitního obsahu a protichůdných informací je nesmírně složité.
Zkoušet všechno metodou pokus omyl je frustrující, neefektivní a často i přímo škodlivé. Proto jsem se rozhodla zasvětit svůj život do budování projektu zaměřeného na celostní péči o krásu a zdraví pomocí vzdělávacích kurzů, konzultací a podpůrné komunity.
Jak jste se k oboru dostala?
Vše začalo osobním bojem. Vždy jsem se potýkala s kožními potížemi, jako jsou lupy, ekzémy a svědění vlasové pokožky. Moje vlasy také trpěly pokusy, které jsem na nich prováděla, takže byly vysušené, lámavé a já k nim neměla žádný vztah. Byly mi na obtíž a pohled do zrcadla mi určitě nepřinášel radost.
Zkoušela jsem všechno možné, rady z reklam i od lékařů, zázračné produkty, utrácela spousty peněz v drogeriích a lékárnách, ale nefungovalo to. Potíže se pořád vracely a vlasy vypadaly jako roští. Tak jsem se rozhodla vzít věci do vlastních rukou a vydala se na cestu za přirozenými a účinnými způsoby, jak pečovat o své vlasy a pokožku hlavy.
Po letech studia, experimentování a profesionálních školení jsem konečně našla klíč ke zdravým a krásným vlasům. Nápad udělat z mého poznání oficiální službu a projekt vznikl jednoho dne, kdy jsem šla na běžný nákup do supermarketu.
V uličce se zeleninou mě zastavila kolemjdoucí paní a požádala mě, ať jí prozradím své tajemství, jak se o vlasy starám, že jsou tak krásné a zdravé i u konečků? Naléhala, nechtěla se nechat odbýt, pořád se doptávala dál a strávily jsme tam spolu několik minut rozhovorem o základních pravidlech správné péče. Mé znalosti a zkušenosti jí přišly tak jasné a logické, ale byla překvapená, že se tohle nikde neučí. Tehdy jsem si uvědomila, že ve světě vlasové péče je skutečně potřeba celostního vzdělávání a vedení, zejména pokud jde o přirozené a holistické přístupy.
Má váš obor nějaká specifika?
Určitě. Nabízím online vzdělávací kurzy, které přesahují povrchní tipy a triky, kterých jsou plné marketingové články na internetu, a poskytují komplexní porozumění vlasům a jejich potřebám. Péče o vlasy v mém pojetí stojí na třech pilířích:
- správná kosmetika a její vhodné použití,
- výživa zevnitř
- a psychosomatika.
Včetně práce se stresem, který nás všechny obklopuje a je potřeba se s ním zdravě vypořádávat, jinak to odnese i kvalita našich vlasů. Snažím se lidem vysvětlit, že navzdory tomu, co jim v reklamách tvrdí kosmetické značky, neexistuje žádná zázračná lahvička, která vyřeší všechny jejich vlasové potíže, a že kosmetika je jen jeden z dílků skládačky.
„Věřím, že každý si zaslouží cítit se sebevědomě a krásně ve své vlastní kůži.“
Setkala jste se v začátcích s překážkami?
Pro mě bylo asi nejtěžší nastavit v podnikání hranice. Jsem člověk, který se do věcí umí hodně nadchnout a neví, kdy přestat. Vede to pak k vyčerpání a třeba i frustraci z toho, že mě práce stojí tolik energie a času a třeba se nevrací tak rychle, jak bych si představovala. Takže uvědomit si, že příliš tlačím na pilu i na sebe, a že je potřeba se věnovat i jiným věcem, ze kterých budu čerpat energii, pro mě bylo zásadní.
Také se mi pak dělo, že mi zákazníci psali dlouhé osobní příběhy plné bolesti, kde trápení s vlasy bylo příčinou nebo následkem toho, co prožívají. Já jim samozřejmě chtěla a chci pomoci, ale zároveň jsem nevěděla, jak s tím pracovat. Přesahuje to mé kompetence odborníka na zdraví vlasů i energetickou kapacitu. Musela jsem si nastavit systém, jak tyto lidi v náročných emočních a životních situacích podpořit, předat jim co můžu ohledně tématu, kterému se věnuji, a dále je odkázat na adekvátní pomoc v dalších oblastech. A zároveň osobně zůstat v pohodě a nad věcí.
Další výzvou bylo přesvědčit potenciální zákazníky, že cesta ke zdravým vlasům nevede přes kosmetiku, ale přes správné informace a správné techniky péče. Šampony můžeme rozdělit na špatné a dobré, ale i ten dobrý šampon když budu používat špatně, mi bude dávat špatné výsledky – vysušené vlasy, podrážděnou pokožku, nebo naopak nedostatečné umytí a s tím spojené ucpávání vlasových kořínků a zplihlé vlasy…
Lidé jsou naučení hledat produkty, které jim pomohou, a za ně platit, ale informace dostávat zdarma; v rámci reklamy nebo třeba návštěvy u kadeřníka. Tyhle informace jsou pak ale zkreslené jinými obchodními zájmy toho, kdo mi je dává – všichni se potřebujeme nějak živit. Odmítám proto všechny nabídky spolupráce s konkrétními značkami, zůstávám nezávislá a mým cílem je naučit zákazníky kroky správné péče – jak mýt, sušit, opečovávat vlasy, jak je chránit před vnějšími vlivy, jak je vyživovat zevnitř i zvenku, co dává smysl používat a co je jen vyhazování peněz.
Správná péče přitom není náročná, zabere navíc jen pár minutek denně, jde spíše o to nahradit nefunkční a poškozující praktiky těmi, které budou zdraví vlasů a pokožky podporovat, den za dnem, krůček po krůčku ke zdravějším a krásnějším vlasům.
Jak se vaše podnikání od začátku proměnilo?
Počátky podnikání byly hodně intenzivní, snažila jsem se předat zákazníkům vše, co o vlasech vím, a myslela jsem si, že jim tím nejvíce pomůžu. Postupně jsem ale došla k závěru, že i tady platí staré dobré „méně je více.“ Proto jsem vytvořila kurz Divoká výzva, který je vlajkovou lodí projektu a je jen na čtrnáct dní. Obsahuje na každý den krátké, 5-10 minut dlouhé vzdělávací video, ve kterém se zákazník dozví nejzásadnější informace a také jednoduchý akční krok, který má zavést do praxe hned ten den. Takto se dozví vše, co o vlasové péči na běžné úrovni potřebuje vědět. Není potřeba zabíhat do hloubek vědy a detailů, které člověka akorát v kombinaci s jeho běžným životem a povinnostmi zahltí. Péče o vlasy je ve skutečnosti jednoduchá, není toho potřeba moc.
Také teď mnohem více dbám na osobní kontakt se zákazníky. Projekt jsem začala během covidu, takže byl celý vedený online, postupně jsem ale zjistila, že mi chybí vidět, jaký člověk je na druhé straně. Když mi přijde do emailu objednávka, je to samozřejmě příjemné a důležité, ale stejně důležité pro mě je vědět, kdo ji odesílá, jak se jmenuje, s čím se potýká a co si chce odnést. Slyšet zpětnou vazbu, mít prostor na doplňující otázky a personalizaci. Pak je celé podnikání pro mě mnohem více naplňující.
Zároveň postupně rozšiřuji nabídku kurzů, například mám v nabídce také hloubkový kurz Akademie přírodní kosmetiky, který pomáhá zákazníkům orientovat se ve složitém světě přírodní kosmetiky, vyhnout se tzv. greenwashingu a vybrat si produkty, které skutečně vyživují jejich vlasy a vlasovou pokožku. Je pro ty, kteří opravdu chtějí do hloubky porozumět tomu, co se v kosmetice děje – např. pro opravdové nadšence nebo profesionály poskytující vlasovou či kosmetickou péči.
Je něco, co vás odlišuje od konkurence?
Divoké vlasy jsou odlišné v mnoha ohledech od toho, co ze světa péče o vlasy známe. Kurzy jsou postavené na holistickém přístupu. Věřím, že zdravé a krásné vlasy jsou odrazem celkového zdraví a pohody a tak kladu důraz nejen na péči o vlasy, ale také na výživu, zvládání stresu a péči o sebe. A to zároveň tak, aby to bylo praktické a udržitelné v běžném životě. Žádná obecná „sebeláska“.
Kurzy jsou navrženy tak, aby pomohly zákazníkům dosáhnout nejen lepších vlasů, ale také lepší celkové kvality života. Zpětné vazby, co pak od klientů a klientek dostávám, jsou nádherné, protože to, co začalo jako „chci aby mi vlasy více rostly“, často vede například k lepšímu partnerskému vztahu. Ale to samozřejmě nemůžu garantovat.
Celkově je projekt unikání v tom, jakým způsobem je uchopený. Motorem, který ho pohání, je touha pomáhat ženám i mužům cítit se lépe ve svém těle, podporovat zdraví a tím se stávat krásnějšími nejen navenek. Skrze často jednoduché a povrchní věci, jako jsou roztřepené konečky, se dostáváme do hloubky a měníme způsob, jak k sobě mluvíme a přistupujeme, a čemu dáváme pozornost. Nevytvářím pouze produkty, ale komunitu lidí a změnu ve světě směrem k větší udržitelnosti, respektu ke svému tělu i planetě.
Co je vaším pracovním cílem?
Dále rozšiřovat nabídku. Jednak chci nabídnout sérii přednášek zacílených na konkrétní potíž nebo typ vlasů. Láká mě taky představa vytvoření platformy pro holistickou péči o krásu v širším pojetí a ve spolupráci s dalšími odborníky a odbornicemi na témata, jako je péče o pleť, tělo, výživa.
Jsem studnice nápadů, takže mě často napadá, že bych vytvořila některé vlastní kosmetické produkty pro péči o pokožku hlavy, které mi v nabídce chybí, nebo řadu doplňků do vlasů či pro krásu obecně. Jsou to zatím všechno semínka, která různě klíčí, snažím se soustředit na to, co je zrovna přede mnou a neulítnout si v představách moc daleko.
Co vám jako začínající podnikatelce pomohlo, odkud jste získávala rady do začátku?
V roce 2019 jsem se přihlásila do ročního podnikatelského kurzu, kde jsem dostala spoustu informací a naučila se nejen to, co potřebuju znát já, ale i to, co na trhu hledají zákazníci.
Jak proběhla vaše spolupráce s Ofigo?
Super, přišlo mi to strašně jednoduché a příjemné. Měla jsem pocit, že se lidi z Ofigo starají a zajímají. Dokonce tuším, že mi někdo volal a ptal se, jak se daří. Cítila jsem se opečovávaná a byla tam spousta přidané hodnoty.
Komentáře