Byznys našich klientů: Realitní společnost Marka Materny

Realitní společnost marka materny

Marek Materna začínal jako klasický realitní makléř, ale rozhodl se byznys posunout dále a založit si zitrealitami s.r.o. Snaží se veřejnosti aktivně dokazovat, že reality jsou podceňovaný obor. V čem vidí zásadní rozdíl na trhu a jak byl připravený na začátek svého podnikání?

Mohl byste představit vaši firmu a říct, jak jste se k vašemu oboru dostal?

Zitrealitami s.r.o. je firma, která se zabývá prodejem a pronájmem nemovitostí. Z 90 % jsou to tzv. „second-handové“ nemovitosti, což jsou nemovitosti, které už byly dříve klasicky přeprodávány. V současné době už máme i developerské projekty, na kterých spolupracujeme s menšími developery. Ten poměr u nás je cca 80 % prodej, 20 % pronájem. Začínal jsem jako klasické OSVČ se záměrem byznys postupně rozšiřovat. To byl i důvod, proč jsem zakládal vlastní s.r.o. přes Ofigo.

Má váš obor nějaká specifika?

Jako hlavní specifikum vidím to, že přestože jsou reality poměrně náročný obor, tak v očích veřejnosti je stále dost podhodnocený, vnímaný občas i hodně negativně. Spousta lidí ho vnímá až tak, že ta profese je nepotřebná, což je něco, proti čemu se snažím aktivně bojovat. Je to dost náročný obor, u kterého se musíte orientovat v právu, umět komunikovat s lidmi a denně se vypořádávat s nějakými nástrahami, točí se v něm hodně peněz a člověk je zodpovědný za majetek lidí. 90 % lidí prodává pouze jednou za život a vy řešíte jejich bydlení a jejich život, takže je práce kolikrát i psychicky náročná.

Setkal jste se v začátcích s překážkami?

Čekal jsem, že problémů bude dost, takže jsem do toho šel celkem připravený i finančně. Podle mě v realitách byli vždy lidi, co tam šli pracovat z úplné nouze a pak tam byli lidi, co to mysleli vážně a začali pracovat s nějakým byznys plánem. To byl přesně můj případ. Potíže jsem očekával a byl jsem na ně připravený, protože vím, že realitní makléři mají profit v ideálním případě v průběhu 3. roku práce. Pro mě bylo úvodním překvapením, že po mě na začátku chtěli navolávat coldcally, což je něco, co já úplně nesnáším. Takže jsem si říkal, že jestli ta práce má být o tom, co dělat nechci, tak to nebude moc fajn, ale snažil jsem se hledat alternativy, abych nemusel jiným lidem dělat něco, co bych nechtěl, aby druzí dělali mně. Zpočátku to bylo i hodně časově náročné, ale bavilo mě to, takže jsem v tom pokračoval.

Práce mě hrozně baví a snažím se nedělat věci pořád stejně jenom proto, že nějak fungují.

Takže jste byl na začátku připravený skoro na všechno?

Ano, rozpočet do začátku jsem si dal poměrně vysoký, protože jsem počítal s tím, že budu dávat peníze do marketingu a že ty první měsíce až roky to budu spíš dotovat. Naštěstí jsem měl kliku, že se mi začalo dařit už v průběhu druhého roku, takže jsem si začal vydělávat dřív než jsem čekal.

Jak se vaše podnikání od začátku proměnilo?

Posun cítím pořád, což je dobře, protože kdybych cítil, že jsem zůstal na jednom místě, tak by mě to rychle přestalo bavit. Jsem kreativní člověk, takže musím pořád něco vymýšlet – např. nové webové stránky, nové marketingové materiály. Jsem hodně zaměřený na videoprezentaci nemovitostí, řeším jestli má být video spíš delší, ale aby ho lidé dokoukali, nebo kratší, ale nacpat do něho všechno, co je třeba. Člověk se pořád vyvíjí a když se dnes podívám na video, které jsem točil 3 roky zpátky, tak mám dokonce trochu pocit studu. Práce mě hrozně baví a snažím se nedělat věci pořád stejně jenom proto, že nějak fungují.

Realitní společnost marka materny
Bytů na prodej je v tuto chvíli méně než dřív, ale pronájmů je naopak více

Je něco, co vás odlišuje od konkurence?

Konkurence je spousta a obzvlášť v mém regionu (což je Praha a střední Čechy) je už velká spousta fakt dobrých makléřů a realitních kanceláří. Já se samozřejmě snažím maximálně dobře dělat prezentace nemovitostí, ale to si myslím, že dělá spousta lidí. Spolupracuji s copywriterem, aby to do sebe všechno zapadalo, mám krásná videa a fotky nemovitostí, ale věřím tomu, že tohle už umí spousta lidí a rozdíl je hlavně v tom vybírat si ty správné klienty a být dobrý v obchodních dovednostech. Myslím, že mojí předností jsou ty obchodní dovednosti, umím komunikovat s lidmi a myslím si, že už se umím domluvit s každým.

Co je vaším pracovním cílem?

Já jsem hrozně špatný ve stanovování dlouhodobých cílů, takže většinou pracuji s krátkodobými a střednědobými cíli. Momentálně bych hrozně rád přečkal covidovou krizi, protože si myslím, že kdo tuhle situaci přečká bude potom mnohem silnější a bude mít obrovské možnosti v dalším pokračování. V dlouhodobějším horizontu bych se rád dostal do fáze, že začne fungovat nějaký realitní tým a už bych to celé netáhnul sám, ale měl bych lidi, kterým dokážu věřit. Můj problém je, že nedokážu věřit tomu, že to někdo dokáže udělat stejně dobře jako já.

Koronavirová krize ovlivnila životy nás všech. Jakým způsobem se dotkla konkrétně vašeho byznysu?

Loňský rok byl paradoxně můj nejúspěšnější, ale je pravda, že reality mají delší dojezd, takže jsem loni dodělával ještě nějaké zakázky z předchozího roku a měl jsem tam jeden developerský projekt, který mi dal hodně práce. Myslím si, že z hlediska prodejů reality fungují stále dobře, ale těch bytů na prodej je méně, zatímco makléřů je pořád hodně. Obrovská změna je i v pronájmech – bytů je mnohonásobně víc než jich bývalo. V Praze nejsou studenti, nejsou tu lidé, kteří sem jezdili pracovat a byty, které dřív sloužily jako AirBnb jsou teď využívány ke klasickým dlouhodobým pronájmům. Z trhu, kde si vybírali majitelé jsme se dostali do bodu, kdy si vybírají nájemníci. Jak jsem už říkal – reality mají dojezd, tak věřím tomu, že se krize ještě projeví.

Pocítil jste změnu u prohlídek nemovitostí, že lidé třeba nemohli chodit na prohlídky osobně, a tak jste to řešil videocally?

Tohle jsem dělal úplně na začátku covidu – březen, duben 2020. Tenkrát se všechno zastavilo a bylo vidět, že lidé z toho mají respekt a trh i prohlídky se kompletně zastavily. Jak se rozvolnilo, lidé se osmělili a standardně na ty prohlídky chodili. Já moc nevěřím na to, že někdy nastane doba, kdy si lidé budou vybírat nemovitost přes virtuální prohlídku a budou jim v tom asistovat roboti. Lidé potřebují nemovitost vidět a navnímat. Je to místo, kde chcete žít, kolikrát i celý život, a to podle mého bez osobního přístupu není možné.

Jak proběhla vaše spolupráce s Ofigem?
Je těžké si na to vzpomenout, protože celá spolupráce proběhla rychle a bez problémů. Tenkrát jsem věděl, že chci založit s.r.o. a předpokládám, že jsem šel hledat přes Google. Klasicky jsem napsal „založení s.r.o.“, projel jsem si recenze a Ofigo se mi zdálo podle recenzí fajn. Pro mě bylo důležité, aby to proběhlo rychle a já se o nic nemusel starat. Pamatuji si, že to proběhlo neskutečně rychle, pak od vás přišla složka s veškerými dokumenty a tím to pro mě skončilo. Nemám, co bych vytknul, prostě to proběhlo podle mých představ a nemusel jsem se o to vlastně vůbec nijak starat.

Komentáře

Další články

Žádné články k zobrazení.