Mohl byste vaši firmu představit?
Firma Reinspiro vznikla v roce 2020 s cílem vyplnit mezeru na trhu v expresní dopravě zásilek ve městech, tzn. když si na e-shopu objednáte zásilku, tak vám přijde do dvou hodin od objednání. Vzhledem k tomu, že takových služeb na našem trhu moc nebylo, začali jsme v roce 2019 s vývojem mobilní aplikace pro řidiče a e-shopy. V roce 2021 jsme spouštěli pilotní režim v Brně, kde jsme spustili dvě služby: Čas běží (doručení do 2 hodin) a Vyzvednu včas, kdy jsme objednávky vyzvedli v přesně danou hodinu. V průběhu roku vznikla další aplikace Komunita, která sloužila lidem, aby si mohli posílat mezi sebou všechno, co je potřeba.
Jak šel čas, některé věci jsme ve firmě mírně přehodnotili a nyní se plně věnujeme vývoji software. Know-how, které jsme nasbírali za poslední tři roky, nyní předáváme dalším firmám, podobně jako nabízíme vytvořený software pro přepravu. Nejčastěji děláme mobilní aplikace ve frameworku Flutter. Tento framework moc lidí v Česku nezná, ale po světě se těší velké oblibě. Ve zkratce je to multiplatformní jazyk pro vývoj aplikací (tzn. jeden kód pro Android i iOS, případně i web).
Jak jste se k oboru dostal?
Jsem hodně kreativní člověk se seznamem nápadů, které jsem si chtěl v životě zkusit vytvořit. Již vícekrát se mi stalo, že jsem měl nápad např. na aplikaci, který jsem nikdy neuskutečnil, a po letech jsem zjistil, že přesně takovou aplikaci vyvinul někdo jiný a že velmi dobře funguje. Z toho důvodu jsem se rozhodl, že musím svoje nápady začít realizovat, dotahovat do konce. Díky tomu vznikla aplikace pro expresní přepravu zásilek, respektive ne jedna, ale tři. Jedna pro řidiče, druhá pro e-shopy a třetí pro fyzické osoby.
Měl jsem štěstí, že jsem pracoval jako softwarový konzultant a výkonný manažer. Díky tomu jsem získal přehled o tom, jak funguje firma, firemní procesy a co je potřeba, aby se člověk stal „úspěšným“. Když se ohlédnu zpětně, nebyl to jenom nápad, ale hlavně dřina. Člověk se pořád musí učit novým věcem, a to mě hodně bavilo a nadále baví.
Má váš obor nějaká specifika?
Pokud se bavíme o přepravě zásilek, na které jsme vyrostli a pro kterou máme vytvořen vlastní software, tak se může zdát, že přeprava zásilek žádná konkrétní specifika nemá. Proces bývá většinou velmi přímočarý – přijede řidič, vyzvedne zásilku a doveze ji na místo určení. Myslím si, že dříve systém takto jednoduchý mohl být. I my jsme se náš software takto snažili stavět. Dnes však pro zákazníky řešíme napojení na skladové zásoby, účetní systémy a propojení systému s dalšími externími systémy, a to už někdy komplikované může být. Každý náš zákazník má totiž jiné procesy, kterým se snažíme vyhovět. Občas je však naší prací zákazníkům vysvětlit, proč by měli využívat „best practice“ a ne zkombinovat všechno dohromady.
U vývoje mobilních aplikací, které vytváříme nejčastěji na zelené louce, si může zákazník vymyslet, co chce. Záleží, na jaký účel pak bude aplikace využita. Většina firem v Česku dnes dělá aplikace nativně, což znamená, že pokud chcete mobilní aplikaci na Android i iOS, někdo ji bude muset napsat v obou jazycích, a to se většinou prodraží. My děláme přesný opak. Pokud po nás nechce zákazník vytvořit aplikaci vyloženě nativně, postavíme ji ve Flutteru a náklady na vývoj aplikace tak mohou být poloviční. Právě snížení nákladů podle mého ocení nejvíce firem. Navíc, abych byl upřímný, běžný uživatel rozdíl mezi nativním kódem a kódem ve Flutteru nerozezná.
Setkal jste se v začátcích s překážkami?
Ze začátku byla spousta věcí jinak, než jsme očekávali. Tím, že nám již v roce 2019 nedávalo smysl psát aplikace nativně kvůli šetření nákladů cena/výkon, jsme se rozhodli, že se naučíme právě jazyk Flutter. Museli jsme se ho nejdřív skutečně naučit, a to nam nějaký čas zabralo. Jelikož byl jazyk poměrně nový a nikdo jej v Česku pořádně neznal, sbírali jsme zdroje ze zahraničí a postupně se vzdělávali.
Další překážkou bylo získávání klientů. Když jste nová firma a nikdo vás nezná, je těžké se dostat do povědomí ostatních firem. Získávání nových klientů bylo spojené se zklamáním z toho, že kolikrát dorazíte na příjemné schůzky, dobře si popovídáte a nakonec to nijak nedopadne a vy jste jenom promarnili čas. Dříve jsme z toho byli zklamaní, dnes to bereme jako příležitosti pro zlepšení.
Jak se vaše podnikání od začátku proměnilo?
Největší změna proběhla v koncepci firmy. Z firmy na expresní přepravu se z nás stala firma na vývoj software. Expresní přeprava je skvělá věc a stále v ní vidím budoucnost, ale nejsem si jistý, jestli je na ni Česko již připraveno. Já jsem vždy chtěl mít doma zásilku do dvou hodin od objednání a klidně bych si za to i připlatil, protože jsem pak nechtěl chodit na poštu, když na mě pošťačka nezazvonila, přestože jsem byl doma. Což je dnes běžné, že?
Vždy jsem chtěl mít doma zásilku do dvou hodin od objednání.
Je něco, co vás odlišuje od konkurence?
Rok 2021 byl pro nás pilotní a chtěli jsme si vyzkoušet, jak nám to bude fungovat a jakou konkurenci u nás máme. Zjistili jsme, že je těžké dohledat, kdo vlastně tvoří naši konkurenci. Spousta e-shopů má k dispozici expresní dopravu, ale není jasné, kdo zásilku přiveze a za jak dlouho. Konkurence tedy byla, ale spíš si myslím, že na expresní přepravu ještě nejsou Češi připraveni, jak už jsem zmiňoval v předchozí odpovědi.
Od konkurence nás nyní odlišuje vlastní software na přepravu zásilek, který můžeme „ohnout“ pro potřeby jakékoliv firmy. V obecné rovině vývoje mobilního software to bude právě jazyk Flutter, díky kterému šetříme náklady zákazníkům při výrobě mobilní aplikace. S našimi zákazníky chceme být vždy dlouhodobými partnery, snažíme se tak maximálně pochopit jejich byznys model a sestavit naše služby tak, jak oni potřebují, aby to přineslo co nejvíce ovoce.
Co je vaším pracovním cílem?
Ve vývoji softwaru bych rád s firmou časem expandoval více za hranice. V dnešní době vyvíjíme aplikaci pro jednu firmu z Dubaje, takže už za hranicemi získáváme zkušenosti.
Rádi bychom si taktéž vytvořili nějaký náš další software, kterým se budeme bavit. Nápadů je hodně, nyní je potřeba si vybrat, do kterého chceme investovat čas a peníze.
Co vám jako začínajícímu podnikateli pomohlo, odkud jste získával rady do začátku?
Hodně informací jsem si dohledával sám na Googlu. Tím, že jsem byl výkonným manažerem v jedné brněnské firmě, jsem získal kontakt např. na účetní firmu SME vision, kde jsem dodnes v kontaktu s panem Patkou, který mi radil ohledně účetních věcí. Ke všeobecnému rozhledu mi určitě pomohla i práce konzultanta a nemálo i IT škola. Důležité však je se obklopovat dobrými a schopnými lidmi, kteří jsou ochotni poradit lidem i na počátku podnikání.
Jak proběhla vaše spolupráce s Ofigo?
S procesem jsem byl velmi spokojený, protože vše proběhlo velmi rychle a bez zbytečných komplikací. Původně jsem přemýšlel, že si firmu založím sám, ale neměl jsem tolik času, který bych tomu mohl věnovat. Hledal jsem na Google firmy, které pomáhají podnikatelům se zakládáním firem. Našel jsem Ofigo, které mělo dobré recenze a byl jsem spokojený, že bylo vše vyřízené za méně než 14 dnů.
Komentáře