Byznys našich klientů: Tvorba webových stránek Petry Procházkové

Petra Procházková se nejprve věnovala právu. Vše se však změnilo, když nastoupila do pobočky americké IT firmy, kde zjistila, že jí IT baví daleko více než právo. S postupem času se učila tvořit webové stránky a činnosti s tím spojené a nakonec se Petře podařilo si ze svého koníčku udělat práci.

Mohla byste představit svou firmu?

StaWEBnice, s.r.o. se zabývá tvorbou webových stránek a eshopů a poskytování služeb s tím spojených, jako je SEO, copywriting, reklamní kampaně, správa sociálních sítí atp. Činností navázala na mou předchozí podnikatelskou činnost ve stejném oboru, kterou jsem zahájila v roce 2011.

Jak jste se k oboru dostala?

Trochu netradičně, řekla bych. Po škole jsem coby firemní právnička nastoupila do pobočky americké IT firmy zde Brně, a kromě právní agendy jsem měla na starosti také tvorbu veškerých textů pro naše webové stránky a aplikace. Zjistila jsem, že mě IT baví ještě víc než právo, které do té doby bylo mou vášní. Sama jsem se naučila vytvářet webové stránky v CMS systému Joomla! a po večerech jsem si tak „hrála“ na svém blogu bizy-bee.com, který byl taková moje „SEO tělocvična“ a svého času měl návštěvnosti i 1000 unikátních návštěvníků denně. Když jsem pak nastoupila na mateřskou dovolenou, rozjela jsem podnikání tak, že jsem oslovila své přátele, jestli někdo nechce vytvořit webové stránky. A tak to začalo. Doporučení následovalo doporučení a jak rostly moje zkušenosti s Joomla, stávali se mými klienty i další méně zkušení webmasteři. V podstatě se mi podařilo ze svého koníčku udělat práci, která mě živí a jsem za tu možnost nesmírně vděčná.

Má váš obor nějaká specifika?

Možná se dá říci, že je dynamičtější než jiné obory. Musíte se neustále učit něco nového, což mě na tom právě baví. Celkově v něm převažují muži, ale ne každému zákazníkovi to může vyhovovat. Mí klienti často začínají slovy „Víte, já tomu nerozumím,“ a já jim odpovídám: „To je v pořádku, jinak byste mě nepotřeboval/a.“ Já se snažím k nim přistupovat tak, aby věděli, proč se určité věci dělají tak a tak, a naopak měli dobrý pocit z toho, co všechno sami zvládnou. Myslím, že tím, že této práci většina lidí příliš nerozumí, svádí to některé firmy k tomu, jim to tedy pořádně naúčtovat. Je to přeci odborná práce. Můj přístup je takový, že se snažím své klienty zaškolit alespoň v základní správě webu tak, aby si byli schopni přidávat obsah (články, produkty atd.) sami, pokud o to mají zájem. A naopak, pokud se na to necítí, všechno uděláme za ně. Výsledkem je spokojený klient, který se necítí jako někdo, koho se snaží poskytovatel služby, kterou nezvládne sám, oškubat. A takoví vás pak rádi doporučí dál.

Petra procházková je zakladatelkou firmy stawebnice
Zakladatelkou firmy StaWEBnice je Petra Procházková

Setkala jste se v začátcích s překážkami?

Asi jako každý. Ale nic, co bych nezvládla. Na začátku se každý učí a nemusí znát ta nejlepší řešení problému. Já mám trochu výhodu v tom, že umím dobře anglicky a spousta materiálů k nastudování (dokumentací, diskuzních fór) je právě v angličtině. A možná taky umím nadprůměrně googlit. Někdy je to právě o tom, položit správně dotaz, a pak je šance, že tento problém neřešíte zrovna vy poprvé na celém světě, docela vysoká. A komunita kolem webdesignu drží hodně při sobě a hodně sdílí různá řešení, takže někdy opravdu jen stačí trefit to, co hledáte a řešení můžete mít během pár minut.

Jak se vaše podnikání od začátku proměnilo?

Řekla bych, že si už víc vybírám klienty. Ne že bych už od začátku brala úplně každého, ale pro mě je zásadní hlavně to, aby spolupráce probíhala hladce. Naprostá většina mých klientů mi zcela důvěřuje a nechá si ráda poradit, a já na oplátku, když vidím, že by mohli udělat nějakou chybu, protože třeba díky nezkušenosti nevidí až tak za roh, jim zadarmo poradím, jak dosáhnout toho, co chtějí levněji a rychleji. Asi už jsem dospěla do věku, kdy si víc vážím svého času a chci ten čas věnovat práci, která mě baví a do ničeho se nenutit.

Musíte se neustále učit něco nového, což mě na tom právě baví.

Je něco, co vás odlišuje od konkurence?

Možná právě výše popsaný přístup k zákazníkům. Mám se svými klienty velmi osobní vztahy. Někteří z nich se stali i mými blízkými přáteli. Máme se prostě navzájem rádi a proto to tak dobře funguje k vzájemné spokojenosti.

Co je vaším pracovním cílem?

Dělat práci, která má smysl. Já se hrozně nerada podílím na něčem, co považuji za ztrátu času. A už vůbec bych nedělala na něčem, co se příčí mým zásadám (např. by těžilo z nezkušenosti jiných lidí nebo těžké životní situace).

Firma stawebnice se zabývá tvorbou webů na klíč
Tvorbou webů na klíč se zabývá firma StaWEBnice

Co vám jako začínající podnikatelce pomohlo, odkud jste získávala rady do začátku?

Myslím, že asi moje výchova k samostatnosti, které se mi dostalo od rodičů. A pak můj úplně první šéf, Dušan Šenkypl, který se se mnou vůbec nemazlil a pravidelně mě házel do vody, ať plavu – tedy zadával mi úkoly, se kterými jsem si musela poradit sama, naučit se nové věci a neustále se vzdělávat.

Jak proběhla vaše spolupráce s Ofigem?

Ačkoliv jsem sama právnička a vím, co to obnáší založit firmu, rozhodla jsem se tento úkol svěřit profíkům. Věřím v manažerský princip, že pokud je někdo schopen nějakou práci udělat rychleji, levněji a lépe než já, je třeba ji delegovat. Ten čas, který ušetříte, pak můžete věnovat něčemu, kde jste nenahraditelní. Než jsem si vybrala Ofigo, porovnala jsem si nabídky konkurenčních firem, a Ofigo mě oslovilo nejvíc asi svým webem (prostě jsem profesně postižená).

To, jak rychle celý proces proběhl a co vše za mě zařídili, mě velmi příjemně překvapilo. No a když pak přišla dárková krabice se všemi dokumenty a informačními brožurami, měla jsem čistou radost. Moc se mi líbí reprezentativní forma, jakou všemu Ofigo dalo a už jsem dokonce byla oslovena jedním pánem, který četl mou recenzi na Google a zajímaly ho detaily spolupráce. Takže jen doporučuji dál. Myslím, že takto mají vypadat opravdu profesionální služby.

Komentáře

Další články

Žádné články k zobrazení.