Mohl byste představit vaši firmu a říct, jak jste se k vašemu oboru dostal?
Všechno začalo tak, že jsem po dokončení školy začal pracovat jako číšník. Pak jsem odjel do Skotska studovat byznys a vybral jsem si těžší studijní variantu – nešel jsem na obor pro mezinárodní studenty, ale přímo mezi Skoty, abych se naučil pořádně anglicky. Když jsem se po škole vrátil domů, říkal jsem si, že je škoda se zahrabat v pohostinství, navíc mě bavily počítače a matematika, tak jsem šel studovat na univerzitu do Hradce Králové a na Karlovu Univerzitu. Další vysokoškolské studium mě motivovalo k založení vlastní firmy.
Impulsem k založení vlastní firmy byly i svým způsobem i ostatní firmy. Původně jsem hledal práci v IT, ale společnosti zaměstnancům vůbec nevycházely vstříc. Požadovaly nesmyslně dlouhé pracovní doby a neakceptovaly práci z domova – trvaly pouze na osobní přítomnosti v open-space kancelářích. To mě naštvalo, tak jsem se rozhodl založit firmu a orientovat ji na to, co ostatní říkali, že nejde (např. práce v IT z domova). Založil jsem tedy spolu se svou manželkou právničkou firmu na tvorbu webů, kde můžu pracovat z domova a našel jsem si zaměstnance, kteří bydlí v různých státech světa. Při výběru zaměstnanců jsme koukali hlavně na to, jak svou práci umí a nikoliv odkud jsou, nebo co mají vystudováno. V tuhle chvíli ještě druhým rokem studuji dálkově umělou inteligenci na Harvardu. Když firma byla založená, tak jsme se zaměřovali převážně na tvorbu webů a mobilních aplikací. Samozřejmě nám chvíli trvalo, než jsme dostali první zakázku.
Prozíravě jsem zaměření firmy rozšířil i jiným směrem než jen na weby, takže v tuhle chvíli vydáváme i časopis o IT, časopis o hrách pro mládež, máme e-shop s dětským zbožím a nově jsme spustili i foodblog.
Firma se za dobu své existence proměnila tak výrazně, že v dnešní době je to už úplně jiná firma než jakou jsme zakládali.
Má váš obor nějaká specifika?
U tvorby webu je asi nejtěžší věcí vůbec zjistit od zákazníka, co přesně chce. Zákazník většinou ví jen to, že chce vytvořit web, ale nezná konkrétní specifika. Stává se, že mi zákazník řekne požadavky, ale když pak vidí finální produkt, chce ho změnit. Jenže většinou je potřeba předělat kompletně celý web.
Co se týče časopisů, tam je specifikem časová náchylnost. Když Elon Musk něco tweetne a vy to nenapíšete včas, tak o tom už nemusíte psát vůbec, protože to za pár hodin nebude už nikoho zajímat. Je tedy třeba mít notebook pořád u sebe.
Na začátku jsem udělal chybu, kterou bych už znovu nezopakoval a to, že jsem všude dával svoje soukromé číslo a nezřídil jsem si firemní. Stává se mi totiž, že mi klienti posílají zprávy i v noci.
Setkal jste se v začátcích s překážkami?
Ze začátku jsem si naivně myslel, že si založíme s.r.o., já najdu seznam podniků, které obvolám s nabídkou vytvoření nového nebo lepšího webu a myslel jsem si, že aspoň třetina z nich bude chtít spolupracovat. Nakonec neměl zájem o spolupráci nikdo. Několik měsíců jsme se tedy snažili prorazit a nikdo o naše služby nestál, což má asi na počátku podnikání spousta začínajících byznysů. Také jsme se snažili transformovat celé podnikání tak, aby bylo nezávislé na tom, co se zrovna děje ve státě. Máme několik různých divizí a kdyby některá vypadla, ty ostatní nás podrží.
Jak se vaše podnikání od začátku proměnilo?
Proměnilo se úplně ve všem. Do této chvíle se firma přetvořila v úplně jinou společnost, než jakou jsme zakládali. Původně jsme si mysleli, že budeme dělat jen weby a nic jiného. Rozšířili jsme portfolio služeb, pracujeme na víc věcech a nabrali jsme víc zaměstnanců, než kolik jsem si myslel, že budeme mít. Ke změnám došlo nejspíš i z toho důvodu, že jsem si uvědomil, že pokud člověk chce podnikat, musí být pružnější a nemůže se jen zatvrzele držet své jedné linie.
Je něco, co vás odlišuje od konkurence?
U tvorby webů nás od konkurence odlišuje to, že vzhledem k tomu, že jsem v minulosti pracoval v gastru a vystudoval jsem byznys, tak umím také mluvit s lidmi i pracovat s technologiemi. U spousty kolegů vidím, že s komunikací mívají problémy a obchodní zástupci společností zase nevědí nic o technologiích. Co se týče časopisů, i tam moje studium ve Skotsku hraje roli. Není pro mě problém vzít tiskové zprávy v originále a přepsat je do češtiny. Moc dobře vím, že konkurenční časopisy čekají, až někdo informaci přepíše do češtiny a pak jen obměňují slovosled. E-shop má také potenciál, ale zatím čekáme až se rozjede. Foodblog je hodně velká novinka a foodblogů taky existuje spousta, ale tam mě zase odlišuje to, že všechno, co publikuji jsem si poctivě navařil a prezentuji zde životní styl, který vychází z mé vlastní zkušenosti.
Co je vaším pracovním cílem?
Obecným cílem je zajistit, aby společnost měla stálý příjem, který by bez problému obstaral veškeré náklady. Druhotným cílem je, aby společnost rostla a expandovala.
Koronavirová krize ovlivnila životy nás všech. Jakým způsobem se dotkla konkrétně vašeho byznysu?
Situace se nás dotkla hodně. Zakázek jsme měli nasmlouvaných spoustu, rozjížděli jsme tvorby webů a lidi jsme museli dávat do pořadníku, protože jsme vůbec nestíhali. Pak přišel covid a o všechny zakázky jsme postupně přišli. Na druhou stranu nás ta situace ale naučila být pružnější. Řekli jsme si třeba, když se zavřely obchody s dětským zbožím, že tedy založíme e-shop s věcmi pro děti.
Jak proběhla vaše spolupráce s Ofigem?
S Ofigem jsme byli moc spokojení. Nejdřív jsme na Googlu hledali, jestli se spíš vyplatí mít živnostenský list, nebo s.r.o. a následně jsme hledali, jak s.r.o. založit. Zakládání bylo ale strašně komplikované a složité a byla třeba spousta běhání po úřadech. Zároveň jsme nechtěli odkoupit už hotovou společnost, ale chtěli jsme založit vlastní společnost s vlastním jménem. V různých diskuzích jsem našel doporučení na Ofigo a i cena byla velmi přívětivá. Všechny termíny byly dodržené, vše bylo uděláno včas. Nakonec nám přišel balíček s dokumenty a bylo hotovo.
Na nabídku společnosti Glamcoding Erlebach se můžete podívat na glamcoding.com.
Komentáře