Byznys našich klientů: Vratné obaly Ondřeje Širočky

Vratné obaly ondřeje širočky

Ondřej Širočka si v minulém zaměstnání všímal toho, že jednorázových obalů je kolem nás až moc. Přemýšlel o tom, jestli se jídlo nedá balit udržitelněji, až ho napadla myšlenka vratných obalů. REkrabičku můžete potkat v gastropodnicích na území celé České republiky. Jaké ambice tento projekt má a jak získala REkrabička svůj zaoblený design?

REkrabičku lze vrátit kdekoliv v rámci partnerské sítě společnosti

Mohl byste představit vaši firmu a říct, jak jste se k vašemu oboru dostal?

Naše firma se jmenuje Zero Waste Solutions, s.r.o., ale vystupujeme především pod značkou REkrabička. V REkrabičce poskytujeme gastropodnikům vratné obaly na jídlo, za které zákazníci zaplatí zálohu 80 Kč a můžou si odnést jídlo v nich místo jednorázových obalů. Pomáháme tím šetřit přírodu a zbavujeme se zbytečného jednorázového odpadu. Zákazník může přijít do podniku, vzít si jídlo s sebou v REkrabičce a pak ji vrátit (nebo si ji nechat vyměnit) kdekoliv v rámci naší partnerské sítě.

K oboru jsem se dostal tím, že když jsem dříve pracoval v IT firmě, odebírali jsme dost velké množství jídel z rozvozu a všechno chodilo v jednorázových obalech. Přemýšlel jsem, jestli by to nešlo dělat jinak a bez odpadu, až jsem došel k nápadu vratných obalů, na základě kterého jsem vytvořil fungující projekt.

Má váš obor nějaká specifika?

Náš obor je úplně nový a my jsme úplně první v Česku, kdo něco podobného dělá, takže specifik je celá řada. To jediné, co existovalo, byly jednorázové obaly, nebo si zákazníci mohli donést vlastní krabičku z domova, ale princip vratných obalů v Česku nebyl, a i v zahraničí je celkem unikátní. Je ale pravda, že poslední dobou podobných projektů v zahraničí začíná přibývat.

Setkal jste se v začátcích s překážkami?

Překážek byla spousta, ale to asi na začátku podnikání řeší každý. Nejčastěji jsme se setkávali s problémy ve výrobě, protože si krabičky sami vyrábíme. S určitými problémy se potýkáme dodnes, přestože už existujeme celkem dlouho. To je dané hlavně tím, že řešíme posun a rozvoj společnosti. Zároveň víme, že to není zdaleka všechno a že nás čeká ještě spousta měsíců a let inovací. Další překážkou bylo rozšíření naší myšlenky do podniků, pro které to bylo něco úplně nového na co si museli všichni zvyknout.

Vratné obaly ondřeje širočky
Ondřeje Širočku k nápadu vratných obalů inspirovalo objednávání obědů v bývalém zaměstnání

Setkávali jste se s nepochopením ze strany podniků?

Ano, byly podniky, které s námi navázaly spolupráci ihned, protože chápaly důležitost udržitelnosti a líbila se jim naše myšlenka. Byly podniky, které na ekologii tolik zaměřené nejsou a mají z prodejů jednorázových obalů zisky. Některé podniky chtěly trochu počkat na to, až se celosvětová situace zlepší. Skupin bylo tedy několik, ale jak se dostáváme do širšího povědomí lidí, začínají si na nás zvykat i podniky, které s námi původně spolupracovat nechtěly a začínají REkrabičky používat.

Jak se vaše podnikání od začátku proměnilo?

Cítíme velký posun. Když jsme šli před rokem do ostrého provozu, měli jsme 20 partnerských podniků, dnes jich máme o 300 víc. Posouváme se i ve službách, které nabízíme a v tom, jak náš produkt vypadá a jak se vyvíjí. Celé to ale samozřejmě není jen o našich partnerech, ale i o šetření odpadu. Zjistili jsme, že jsme už ušetřili 10 tun odpadu, ze kterých jsme posledních 6 tun ušetřili v posledních 3 měsících. Dnes jsme už na úrovni, kdy začínáme být blízko šetření 3 tun odpadu každý měsíc.

Na jak velké části České republiky se můžeme s REkrabičkou setkat?

V tuhle chvíli máme REkrabičky v celé České republice, kde máme nějaké partnerské podniky, takže nejsme limitovaní vysloveně velkými městy. Do budoucna bychom chtěli expandovat i do zahraničí, a to především na Slovensko a do Polska.

Už jsme ušetřili 10 tun odpadu, ze kterých jsme posledních 6 tun ušetřili v posledních 3 měsících.

Je něco, co vás odlišuje od konkurence?

Naší největší konkurencí jsou stále jednorázové obaly, které tvoří většinu trhu. Nevnímáme nijak zásadní posun z hlediska ekologie a udržitelnosti. Nemáme zatím žádného přímého konkurenta, který by dělal to samé, co my. Ani na evropské úrovni není kromě jedné firmy nikdo, kdo by vyráběl takové obaly jako vyrábíme my.

Jak jste přišli na design REkrabičky?

Je to kombinace různých faktorů designu a funkčnosti. Vzali jsme v potaz požadavky od restaurací (velikost, objem, atd). Každý většinou jí z talíře, který je kulatý, takže jsme se snažili zachovat oblé křivky. Chtěli jsme, aby tvar odpovídal něčemu, co je v gastru běžné, ale zároveň byl i určitým způsobem originální a funkční.

Vratné obaly ondřeje širočky
Design REkrabičky byl pečlivě vymýšlen ve společnosti s gastropodniky

Co je vaším pracovním cílem?

Primárně bychom chtěli REkrabičku rozšířit do přibližně 2 tisíc podniků v České republice. Chtěli bychom se dostat na takovou úroveň, že budeme šetřit 2 tisíce tun odpadu ročně, takže nás čeká ještě dlouhá cesta. K vedlejším cílům patří i to, že nechceme zůstat jen u krabiček, ale máme teď i kelímky, po tom, co jsme převzali projekt Otoč kelímek. Chceme myšlenku posouvat i do dalších segmentů a do zahraničí.

Koronavirová krize ovlivnila životy nás všech. Jakým způsobem se dotkla konkrétně vašeho byznysu?

U nás se to těžko odhaduje, protože jsme začali podnikat až v průběhu pandemie, takže nemůžeme říct, jestli nás situace poškodila, nebo nám pomohla. Nicméně víme, že do některých podniků nám situace pomohla se dostat, jiné podniky nás naopak kvůli pandemii odmítly. Určitě bychom byli radši, aby už se situace vrátila zpět do normálu, ale nedokážeme správně bilancovat.

Jak proběhla vaše spolupráce s Ofigem?

Ofigo jsem našel na internetu, když jsem vyhledával společnosti, které zakládají s.r.o. a nabízí možnost virtuálního sídla. Dívali jsme se mimo jiné na cenu a na reference – obojí bylo u firmy Ofigo kladné. Proces proběhl v pořádku, byli jsme průběžně informování o tom, v jaké fázi se nacházíme, a nakonec jsme dostali balení s dokumenty, takže já jsem byl naprosto spokojený.

Více informací najdete na stránkách www.rekrabicka.cz.

Komentáře

Další články

Žádné články k zobrazení.