Mohl byste představit vaši firmu a říct, jak jste se k oboru dostal?
Moje společnost Vysněno s.r.o. je e-shop, ke kterému jsem se dostal tím, že se dlouhodobě věnuji online marketingu a byl jsem různě poptáván živnostníky z Kyjova a okolí. Vzhledem k tomu, že se jedná o trochu specifickou skupinu lidí, která má nějaký výrobek, ale bohužel má problém se sebepropagací, inspirovali mě k tomu, abych jim pomohl jinak než tím, že si mě najmou, abych jim vyřešil online marketing a reklamy. Měl jsem vizi, kdy bychom spojili síly a vytvořili něco jako „řemeslný inkubátor“, kde by spolu jednotliví živnostníci mohli spolupracovat a dohromady by čerpali propagační služby. Tím se snažíme snížit náklady, které by živnostníci museli vynaložit na vlastní e-shop a webové stránky. K realizaci inkubátoru jsem se zatím nedostal, ale vytvořili jsme e-shop, na kterém teď nabízíme výrobky menších živnostníků z okolí Kyjova. Už delší dobu jsem chtěl mít vlastní projekt, na kterém bych mohl uplatnit své marketingové znalosti a dovednosti.
Má váš obor nějaká specifika?
Specifika konkrétně v prodeji přes e-shop podle mého nejsou. Tím, že se zaměřuji na menší výrobce, je to ale občas specifické tím, že často nejsou připravení na to, že jejich výrobky prodává ještě někdo jiný a nemají nastavené marže. Dochází tedy k problémům s cenotvorbou. Dalším specifikem je, že si vybírám místní firmy. To je z důvodu, že jsem je chtěl podpořit a spolupracovat s nimi tak, abych se s nimi mohl potkávat. Díky tomu nemusím držet velký sklad, protože je pro mě jednoduché si doplňovat během dne zboží od některých dodavatelů, kteří jsou přímo tady z Kyjova.
Setkal jste se v začátcích s překážkami?
V počátku podnikání jsem se nesetkal vysloveně s ničím, co by mě překvapilo, ale musel jsem vyřešit spoustu legislativních požadavků – provozovny, obchodní podmínky, co musím splnit pro prodej alkoholu atd. Tím, že jsem šel do věcí, které pro mě nejsou nové, protože se v oboru pohybuji už delší dobu a uměl jsem založit a nastavit e-shop, tak byly začátky jednodušší než třeba pro podnikatele, který s tímhle nemá vůbec žádnou zkušenost. Asi největší překážkou pro mě byl čas.
Jak se vaše podnikání od začátku proměnilo?
Změnila se hlavně skladba sortimentu. Měl jsem očekávání ohledně toho, co budu prodávat a ze začátku jsem měl v nabídce hodně potravin a nápojů. Alkohol jsem omezil, protože je problematické ho posílat. Měl jsem vizi, že si člověk vybere z nabídky různé produkty a sestaví si dárkový balíček podle svého, ale zákazníci to takto většinou neudělali a nakoupili jen 1 nebo 2 produkty. Skladba sortimentu se posunula víc k jiným věcem než k potravinám, které jsou problematické skrz datum spotřeby. Dále jsem se musel smířit s tím, že na tu práci nebudu stačit sám a začal jsem spolupracovat s kolegyní, která mi s e-shopem pomáhá. Jeden člověk ten objem práce nemůže stíhat, ale s tím jsem ze začátku počítal.
Měl jsem vizi pomáhat živnostníkům jiným způsobem, kdy bychom spojili síly a vytvořili něco jako „řemeslný inkubátor“, kde by spolu jednotliví živnostníci mohli spolupracovat a dohromady by čerpali propagační služby.
Je něco, co vás odlišuje od konkurence?
Konkurence je veliká a e-shopů je u nás několik desítek tisíc. Existují velké e-shopy, s kterými se těžce konkuruje cenou, ale už to není tak složité službami – např. rychlostí odeslání, nabídkou atd. Nicméně je to problém u sortimentu, protože velký e-shop zboží nakoupí ve velkém a má silnější vyjednávací pozici, kterou menší e-shopy nemají.
Co Vysněno odlišuje od velkých e-shopů je právě to, že zboží, které oni mají v nabídce já svým zákazníkům nenabízím. Od začátku bylo mým cílem zaměřit se na prodejce, kteří jsou pro tyto velké poskytovatele až moc malí.
Víme samozřejmě i o konkurenci podobného typu, jako jsme my, ale od nich se zase lišíme skladbou sortimentu. Oni si vyberou trochu jiné zboží než já, částečně se možná překryjeme, ale našim cílem je se překrývat co nejméně a opravdu nabízet zboží, které se nedá nikde jinde sehnat.
Máte nějaké cíle do budoucna?
Do budoucna bych rád měl i výrobky pod vlastní značkou. Navazujeme spolupráci s výrobcem omalovánek, který má v plánu vyrábět jiný sortiment. Vyhovuje mu, jak naše spolupráce funguje a chtěl by ji v průběhu příštího roku rozšířit. Dále bychom rádi rozjeli jiné typy služeb, chtěli bychom mimo jiné začít nabízet balíčky pro firmy. Samozřejmým cílem je se rozšířit natolik, abychom mohli fungovat dobře ekonomicky.
Koronavirová krize ovlivnila životy nás všech. Jakým způsobem se dotkla konkrétně vašeho byznysu?
S podnikáním jsem začínal na jaře 2020, kdy byl relativně klid a e-shop jsem spouštěl až v listopadu v průběhu první velké covidové vlny. Moc negativně mě to neovlivnilo, spíš mi situace hrála do karet a hodně lidí si myslelo, že jsem e-shop založil na popud pandemie, ale ono to tak úplně nebylo. Tenhle nápad jsem nosil v hlavě už mnohem delší dobu. E-shopy obecně rostou bez ohledu na krizi, protože i lidé, kteří dřív online nenakupovali, už museli na e-shopy také přejít.
Jak proběhla vaše spolupráce s Ofigem?
Narazil jsem na Ofigo na Googlu, když jsem hledal možnosti založení virtuálního sídla. Našel jsem velkou spoustu kladných reakcí a vzhledem k tomu, že nerad zkoumám věci do detailů, dávám recenzím velkou váhu. Celá spolupráce proběhla bez problému a proces byl naprosto podle mých představ.
Na nabídku e-shopu se můžete podívat zde: www.vysneno.cz
Komentáře