Celý článek jsme aktualizovali k 26.9.2024.
Bez sídla není ani firma. Může přitom nastat celá řada okolností, které vás donutí k jeho změně:
- stěhujete se, a protože máte firmu zapsanou na adrese stávajícího bydliště, musíte adresu změnit.
- poskytovatel virtuálního sídla ruší svůj byznys,
- rozšiřujete podnikání, takže chcete sídlo společnosti přesunout do reprezentativnější lokality,
- stěhujete se, a protože máte firmu zapsanou na adrese stávajícího bydliště, musíte adresu změnit.
Zrušení či změna sídla z pohledu podnikatele
Pokud při změně sídla společnosti dochází ke změně zakladatelského dokumentu (specificky při přesunu do jiného města), je nezbytné, aby změnu sídla schválila valná hromada. Jestli se zakladatelská smlouva firmy nemění, stačí souhlas statutárního orgánu.
V obou případech musíte následně podat návrh na zapsání nových údajů do obchodního rejstříku u příslušného rejstříkového soudu; při změně společenské smlouvy je potřeba navíc doložit i notářský zápis. S tím už se můžete obrátit na profesionály, kteří celý proces vyřídí za vás.
U živnostníků je postup jednodušší, protože jako OSVČ zakladatelský dokument nemáte, a proto vám stačí jen návštěva živnostenského úřadu. Platí to pro změnu sídla i jeho zrušení (a tedy ukončení podnikání). Vždy ale musíte na úřadě vyplnit změnový list.
OSVČ a firmy se zaměstnanci musí do 8 dnů změnu sídla nahlásit u ČSSZ a zdravotní pojišťovny. V případě finančního i živnostenského úřadu se vše propíše automaticky, takže sami nic ohlašovat nemusíte. Přesto doporučujeme si změnu údajů ověřit.
Při likvidaci společnosti, když své podnikání ukončuje firma, zanikne s jejím výmazem z obchodního rejstříku také zapsané sídlo. Pokud to stanovuje společenská smlouva, musí rozhodnutí učinit valná hromada, jinak je to na samotných společnících. Rozhodnutí o ukončení činnosti každopádně vždy musí mít formu notářského zápisu. V něm je uvedeno datum, ke kterému se společnost ruší, a také kdo bude likvidátorem (např. někdo ze společníků).
Povinností likvidátora je mj. zajištění soupisu majetku a vyhotovení účetní závěrky. Po vyrovnání závazků podává likvidátor návrh na výmaz společnosti z obchodního rejstříku a jakmile je tato změna uvedena, firma oficiálně zaniká.
Zrušení či změna sídla z pohledu majitele nemovitosti
A co když sami nemovitost vlastníte a chcete zrušit sídlo nechtěné firmy či živnostníka? Pokud máte sepsanou klasickou nájemní nebo podnájemní smlouvu, nejjednodušší postup je řídit se stanovenými podmínkami a na jejich základě smlouvu vypovědět.
Jestli šlo o ústní dohodu, informujte majitele firmy nejlépe pomocí datové schránky (či formou doporučeného dopisu) o tom, že s dalším užíváním svých prostor pro potřeby sídla jeho firmy nesouhlasíte. Majitele požádejte, aby do stanoveného data podal návrh na změnu do obchodního rejstříku.
Podobná situace často nastává např. u rodinného podnikání, kdy se rozejdou manželé, ale ten, který se ze společné domácnosti odstěhoval, má v místě původního bydliště stále přihlášené sídlo své firmy.
Když majitel na výzvu o změnu sídla nereaguje, můžete podat podnět na prošetření k příslušnému rejstříkovému soudu. Jde-li o OSVČ, podejte podnět na živnostenský úřad (lze přes datovou schránku). Na žádost úřadu totiž musí podnikatel dle zákona doložit vlastnické nebo užívací právo k prostorám, kde má zapsané sídlo firmy. A to od vás v tomto případě už mít nebude.
Pokud ani tak k žádné akci nedojde, může to vést až k likvidaci společnosti či firmy, nebo v případě OSVČ ke zrušení živnosti. Následně dojde k jejímu výmazu z obchodního rejstříku (resp. k výmazu OSVČ z živnostenského rejstříku) a tím zanikne i sídlo firmy samotné.
Změna trvalého bydliště z pohledu občana
Každý občan České republiky má v občanském průkazu ze zákona uvedený údaj o svém bydlišti, ať už přihlášené místo trvalého pobytu nebo přidělenou adresu úřadu/ohlašovny. Když chce tuto adresu změnit, musí nejdříve navštívit obecní úřad v místě nového trvalého pobytu nebo úřad městské části či obvodu. Tam musíte doložit nájemní smlouvu nebo výpis z katastru nemovitostí, pokud se stěhujete např. do vlastního domu.
Po ohlášení změny bydliště vám zároveň začíná běžet 15denní lhůta, ve které si musíte zažádat o nový občanský průkaz. Ten původní vám úředník znehodnotí a vydá dočasný doklad. Změnu byste měli následně ohlásit i své zdravotní pojišťovně a případně dalším institucím (pojišťovny, banky, registr vozidel, ošetřující lékař, zaměstnavatel atp.).
Zrušení trvalého bydliště z pohledu majitele nemovitosti
Podobně jako u rušení sídla firmy řeší zrušení trvalého bydliště ve své nemovitosti lidé často v situaci, kdy se jeden z partnerů odstěhuje ze společné domácnosti. Problém může nastat ve chvíli, kdy vám na dveře nečekaně zaklepe exekutor. Takovým situacím je rozhodně dobré předejít.
Zrušení trvalého bydliště probíhá v rámci zákona o evidenci obyvatel. Písemnou či elektronickou (datovka) žádost o jeho zrušení můžete jako majitel nemovitosti podat na příslušný obecní úřad, kde po vás budou požadovat potvrzení vlastnictví nemovitosti (např. výpis z katastru) a prokázání, že danému člověku zaniklo užívací právo.
Když máte uzavřenou nájemní smlouvu, je dokazování poměrně jednoduché. Stejné je to v případě, kdy existuje dohoda manželů o vypořádání společného bydlení.Složitější prokazování nastává v okamžiku, kdy jste uzavřeli pouze ústní dohodu. V takové situaci se musíte spolehnout na prohlášení o zániku užívacího práva nebo na čestné prohlášení. Pomoci vám může např. písemné vyjádření sousedů.
Řízení o rozhodnutí trvá zpravidla 30 dní a když vše dobře dopadne, končí oficiálním zrušením trvalého bydliště třetí osoby na dané adrese. Tato osoba pak formálně dostane přidělenou adresu trvalého bydliště v sídle úřadu.
Některé změny zvládnete sami, s ostatními, jako je např. změna sídla společnosti, vám v Ofigo rádi pomůžeme. Pro svou novou adresu sídla pak můžete využít i některé z našich virtuálních sídel či trvalých pobytů, které máme na prestižních lokalitách v Praze, Brně i Ostravě.
Komentáře